Pengaruh tekanan Barometer

View previous topic View next topic Go down

Pengaruh tekanan Barometer

Post  terubuk on Fri Apr 15, 2011 9:47 am


Telah diketahui sejak dahulu lagi bahawa tekanan udara mempunyai kesan pada industri perikanan. Bagaimana kesan langsung tekanan tersebut kepada ikan masih belum sepenuhnya difahami, tetapi dengan mengetahui bagaimana menggunakan pembacaan tekanan udara dapat sangat meningkatkan peluang anda untuk menangkap ikan, terutama di perairan lautan cetek dan juga di perairan air tawar.

Tekanan barometric adalah ukuran dari berat atmosfera di atas kita. Ianya memberi kesan ke atas perairan kita memancing dan bahkan pada kita juga sebenarnya. Hal ini diyakini oleh banyak orang dan bahkan yang lebih dramatik pada ikan yang mana ianya mempengaruhi polar kebiasaan pemakanan mereka.

Pengukuran tekanan udara adalah dengan menggunakan barometer. Sebuah barometer mengukur berat suasana persekitaran pada inci persegi (tekanan) dan membandingkannya dengan berat medan air raksa.

Alat pertama yang ditemui pada 1643 oleh Evangelista Torricelli. Barometer beliau yang menggunakan tabung gelas dari mana hawa semua telah dihapuskan (ruang hampagas) dan ianya dimasukkan ke dalam bekas merkuri yang yang kemudiannya dikenakan dengan tekanan udara. Tekanan udara yang kemudiannya memberi tekanan ke bawah pada merkuri dalam wadah kekuatan sejumlah merkuri ke dalam balang kaca tersebut. Ketinggian merkuri naik adalah menunjukkan kekuatan tekanan atmosfera. Hal ini biasanya diukur dalam inci (inHg) atau dalam milibar (1 inHg sama 33,864 milibar).

Hari ini aneroid barometer, yang telah dicipta oleh saintis Perancis Lucien Vidie pada tahun 1843, merupakan instrumen yang paling banyak digunakan untuk mengesan tekanan udara. Aneroid adalah sebuah logam fleksibel di bawah yang telah dikurung selepas membuang beberapa itu udara (vakum separa). Sebuah tekanan atmosfera yang lebih tinggi akan menekan logam bawah sementara tekanan yang lebih rendah akan membolehkan untuk berkembang. Pengembangan logam biasanya mekanik digabungkan dengan arah dial yang akan mengarah ke skala yang menunjukkan tekanan udara.

Suatu bentuk baru dari barometer menggunakan transduser tekanan. Transduser ini seperti sebuah barometer aneroid miniatur yang mengubah jumlah tekanan udara menjadi voltan elektrik proporsional. Tegangan ini kemudian boleh dimasukkan ke dalam pembacaan digital dan / atau ke komputer.

Tekanan barometric berbeza-beza dengan ketinggian. Sebuah elevasi yang lebih tinggi akan mempunyai suasana yang kurang di atasnya yang tekanannya kurang. Untuk menjaga bacaan standard di seluruh dunia, tekanan udara yang akan ditunjukkan di permukaan laut. Oleh kerana itu, pembacaan pada ketinggian lain selain di permukaan laut akan memerlukan faktor pembetulan yang didasarkan pada elevasi dan suhu udara (udara dingin lebih berat dan akan memerlukan pembetulan yang lebih besar).

Perubahan tekanan udara sebagai sistem perubahan cuaca atas kita. Apabila anda melihat peta cuaca yang mereka telah biru "H" s dan merah "L" s, ini menunjukkan kawasan yang tinggi dan tekanan rendah. Perlu dicatat bahawa daerah dengan tekanan tinggi adalah daerah dengan cuaca yang baik, dan kawasan dengan tekanan rendah adalah daerah dengan cuaca buruk. Tekanan barometric telah digunakan oleh ahli kaji cuaca sejak awal meteorologi lagi untuk meramal cuaca. Hal ini juga boleh digunakan oleh nelayan untuk memprediksi hasil tangkapan ikan, dan yang lebih penting, bagaimana menangkap/memancing ikan.

Sebagai pedoman umum, memikirkan 30 inHg (1016 milibar) sebagai tahap normal. Rekod dunia dicatatkan berbeza-beza dari tekanan tinggi dari 32,0 inHg di Siberia untuk 25,7 inHg semasa taufan (bacaan melebihi tahap bacaan barometer). Untuk AS, tahap ekstrem boleh dianggap sebagai inHg 30,5 dan 28,5 inHg. Ketika memancing, perubahan hanya + / - 0.02 inHg dari normal sudah cukup untuk mempengaruhi polar kebiasaan pemakanan ikan.

Hal ini penting, namun, untuk dicatatkan bahawa kesan dari tekanan udara lebih besar di perairan tawar dan cetek berbanding di perairan yang lebih dalam. Hal ini mungkin kerana kenyataan bahawa tekanan air jauh lebih besar di perairan yang lebih dalam membuat tekanan udara di atas tidak lagi mempunyai kesan.

Beberapa Peraturan umum mengenai tekanan udara adalah:

1)CorakTekanan
2)Keadaan Cuaca
3)Tabiat Perikanan

Taktik yang disyorkan



Penting untuk dinyatakan bahawa setelah ikan galak makan dalam jangka masa yang lama,
ianya juga memberi kesan terhadap pancingan walaupun tekanan barometer masih ideal.

Hal ini juga penting untuk dicatat, bahawa tekanan udara hanyalah salah satu daripada banyak faktor yang mempengaruhi kebiasaan pemakanan ikan. Kesan lain adalah suhu air, cahaya, gaya pasang surut, kejernihan air, tahap pH, kadar air, angin / gangguan permukaan, lalu lintas kapal, tekanan memancing, dan sebagainya. Faktor lain yang menilai baik penangkapan ikan adalah kesan solunar yang berperanan dalam faktor pasang surut dan pencahayaan.

sumber artikel

[You must be registered and logged in to see this link.] ... barometric

[You must be registered and logged in to see this image.][You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
terubuk
Major
Major

Posts : 64
Join date : 14/04/2011
Location : Land of the Hornbill

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengaruh tekanan Barometer

Post  Gemang on Fri Apr 15, 2011 5:01 pm

Ada satu lagi pengaruh tekanan yang menakutkan pemancing....tekanan darah tinggii....pprreeeeeeeeeeeeeeeenngg!!
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengaruh tekanan Barometer

Post  arlia83 on Fri Apr 15, 2011 5:10 pm

haa.. ni la maklumat yang aku cari sejak 30 tahun lalu..
baru la ni aku jumpa.. tengkiu tubuk.. err.. tu barang mana nak dapat haa?
hehehe
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pengaruh tekanan Barometer

Post  RooSTa_CaSTeR on Sat Apr 16, 2011 11:25 am

ada lagi satu tekanan yg tak kurang dahsyatnya time mancing ni...
tekanan Baruameter! Very Happy
tekanan dari kawan-kawan yg dah ada lesen pada yg belum dapat lesen...
kalau tak tahan tekanan ni samada boleh bertinju atas bot atau pun terjun dari bot... Very Happy Very Happy Very Happy

_________________
Biar hidup menipu ikan, jangan hidup menipu orang....[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
RooSTa_CaSTeR
Major
Major

Posts : 31
Join date : 14/04/2011
Age : 52
Location : KePaLa BaTaS SBG PRai uTaRa

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengaruh tekanan Barometer

Post  mayong on Mon Apr 18, 2011 8:29 am

salam pagi semua...
bro arlia83 ada yg saiz kecik mcm jam tangan
yg digital punya
avatar
mayong
Private
Private

Posts : 27
Join date : 15/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengaruh tekanan Barometer

Post  arlia83 on Mon Apr 18, 2011 1:14 pm

ya ka mayong? kat mana dapat? lagi bagus kalau ada tu..
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pengaruh tekanan Barometer

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum