SETTING MANCING SEKAP

View previous topic View next topic Go down

SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Mon Apr 18, 2011 1:46 pm

Ada yang gemar memujuk siakap dengan gewang.
Ada yang gemar memujuk siakap dengan pancing dasar.
Aku pun gemar guna udang hidup untuk memikat sang putih ni.
Aku juga percaya, lain daerah lain caranya.
Bagi anda yang ada pengalaman menjerat siakap ni dengan pancing
dasar, kita kongsikan pengalaman bersama. Untuk rujukan dan manfaat kita
bersama. Penggunaan umpan, cara ikatan, batu ladung, arus, tahap kejernihan air,
suhu air, set pancing atau apa-apa sahaja panduan pasti di alu-alu kan disini.
Terima kasih.. sunny

avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  Gemang on Mon Apr 18, 2011 1:54 pm

uhh...mai peberet fish! Selalunya untuk menjerat sekap ni, aku tgk kawasan la utk sesuaikan ngan teknik. Kalau aku mancing sekap kat area jeti Penang, aku lebih suka membottom ngan udang hidup sebab kawasan pancing tu laut agak terbuka.....kalau main area muara sungai, mmg kasting la...sebab kita leh cari reba-reba dan struktur separa tenggelam atau langsung tenggelam yg menjadi tempat persembunyian siakap ni....satu lagi, kalau nampak sekap kejar anak ikan, kompom kena kasting. eheheheheh sedap woooo sekap bakarr...tak caya gi makan kat umbai melaka ehehehehehehe
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Mon Apr 18, 2011 1:59 pm

umbai?? melaka?? jauhnyaaaa..
err.. tapi memang betul tu mang..
sekap ni memang sedap tarik dan sedap makan..
hehehe.. aku belum ada ilmu mancing sekap ni guna gewang..
selalunya aku guna udang hidup ja..

avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  Gemang on Mon Apr 18, 2011 2:06 pm

arlia83 wrote:umbai?? melaka?? jauhnyaaaa..
err.. tapi memang betul tu mang..
sekap ni memang sedap tarik dan sedap makan..
hehehe.. aku belum ada ilmu mancing sekap ni guna gewang..
selalunya aku guna udang hidup ja..


Nak main gewang kalu ko sesuai la sebab ko selalu main bot. Carik jer tempat banyak struktur tenggelam......kompom best!
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Mon Apr 18, 2011 3:36 pm

masalah utama aku kat sini mang ada lah
gewang casting susah nak dapat. tapi slow-slow akan
didapatkan nanti.
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  Gemang on Mon Apr 18, 2011 4:21 pm

nak gewang? RC ada banyak.....bukan dia dok pakai punnn......yang dia dok buat pon bleh mintak.....dapat pahala wooooo....kihkihkih
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Mon Apr 18, 2011 4:29 pm

RC??
hmm.. batang jambu juga tu dia pos kat
aku nanti.. hehehe.. aku ingat nak buat lawatan kat rumah
dia lah.. mana la tau dia nak bagi gewang barang 100 biji..
hehehhehe..
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  Gemang on Mon Apr 18, 2011 4:32 pm

arlia83 wrote:RC??
hmm.. batang jambu juga tu dia pos kat
aku nanti.. hehehe.. aku ingat nak buat lawatan kat rumah
dia lah.. mana la tau dia nak bagi gewang barang 100 biji..
hehehhehe..

elok jugak tu...mai la melawat kami kat sini samaa.........buleh kita pi urut mancin kat sim.... What a Face
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Mon Apr 18, 2011 4:53 pm

tunggu aku dapat sponsor dari kerajaan atau mana-mana pihak la nanti..
baru aku gi lawat korang sana.. sediakan durian d24 bebanyak.. ngan
trip mancing yang best-best.. hehehe..
errr.. berangan je aku ni bro..
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  Gemang on Mon Apr 18, 2011 6:28 pm

sungguh ka hang nak mai? trip aku sponsor...kita pi kapai besaq...pi p9.....mai jgn tak mai

Memancing bottom ni rasanya adalah permulaan bagi hampir semua kaki pancing....cara ni lah yg membuka minat kita terhadap memancing. Sampai kehari ni aku masih gemar membottom kerana lebih santai dan memberi ruang aku merenung alam. Lagipun, ikan2 lauk yang gred A buleh dipancing ngan cara ni eheheehehehehe
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Tue Apr 19, 2011 9:51 am

tak larat lah aku gi sana mang..
nanti lah ada rezeki.. hehehe..
tak pun aku tunggu korang sponsor aku trip
di sandakan ni.. hehehehe

mancing bottom la best.. tak payah susah-susah..
pasang je pastu tunggu kena tarik...
err.. tapi yang lain pun best juga..
casting, jigging,popping dan sebagainya.. Very Happy
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  ipen on Tue Apr 19, 2011 1:40 pm

aku belum ada lesen sekap putih/selunsung lagi...
maksud aku yang wild punya... kalu yang dalam kandang tu sudah ada...

ipen
Private
Private

Posts : 44
Join date : 14/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Wed Apr 20, 2011 12:28 pm

takyah la ipen amik lesen sekap tu..
gi amik lesen lawa-lawa spesies lawa.
hehehehe.. bukan kuat sangat pun sekap tarik
tapi sedap makan lah.. kalau mau makan tu beli je lah..

err.. bintuka kan banyak sekap? cari la peluang tahun ni cari kat
sana.. Twisted Evil
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  ipen on Wed Apr 20, 2011 12:54 pm

sana memang ada bang... tapi aku stendet kalu pi mancing ni nda letak harapan apa2...
sebab bila kumpau xberapa terasa... tapi bila dapat ikan pula akan jadi lebih manis... hehehehehe...

ipen
Private
Private

Posts : 44
Join date : 14/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Wed Apr 20, 2011 1:00 pm

wah.. bagus..bagus.. stendet ko ni memang kena
belajar.. hehehe.. err.. sebenarnya aku pun gitu juga.
kalau naik ikan pari pun aku layan juga tu..
hehehehe.. bak kata member aku 'yang penting tarikan'
hehehehe
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  mayong on Wed Apr 20, 2011 3:31 pm

[You must be registered and logged in to see this image.]

kamu ni ipenn... nampak benor menipunyer...... tak mengharap apa2 konon...
awok ni kalau mancing, mesti ler nak yang besor...
tak gitu usin?
avatar
mayong
Private
Private

Posts : 27
Join date : 15/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  ipen on Wed Apr 20, 2011 3:42 pm

betul la... maksudnya xmengarap apa2 spisis ikan... kalu kasting ikan apa yg mau bedal lure suma aku terima dengan hati yang suci...
sama juga ke laut... apa ikan makan pun aku layan saja... biarpun sekadar ikan pisang2... hehehehehehe...
tapi bila dapat yang besar tu kira bonus la... Wink

ipen
Private
Private

Posts : 44
Join date : 14/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  mayong on Wed Apr 20, 2011 3:47 pm

murni sungguh hati ipen... mcm minyak masak sri murni
avatar
mayong
Private
Private

Posts : 27
Join date : 15/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  Gemang on Wed Apr 20, 2011 5:30 pm

ipen wrote:betul la... maksudnya xmengarap apa2 spisis ikan... kalu kasting ikan apa yg mau bedal lure suma aku terima dengan hati yang suci...
sama juga ke laut... apa ikan makan pun aku layan saja... biarpun sekadar ikan pisang2... hehehehehehe...
tapi bila dapat yang besar tu kira bonus la... Wink

ko ni nak ikan ke nak pisang???? mana aci main ikan pisang2 plak...... clown
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  arlia83 on Wed Apr 20, 2011 6:20 pm

Gemang wrote:
ipen wrote:betul la... maksudnya xmengarap apa2 spisis ikan... kalu kasting ikan apa yg mau bedal lure suma aku terima dengan hati yang suci...
sama juga ke laut... apa ikan makan pun aku layan saja... biarpun sekadar ikan pisang2... hehehehehehe...
tapi bila dapat yang besar tu kira bonus la... Wink

ko ni nak ikan ke nak pisang???? mana aci main ikan pisang2 plak...... clown

ke nak mancing kat kg pisang ni???
kat sana kan ada hantu mak limah..
toksah pegi lah.. buang karan je tu.
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  mappeddo on Thu Apr 21, 2011 11:46 pm

arlia83 wrote:
Gemang wrote:
ipen wrote:betul la... maksudnya xmengarap apa2 spisis ikan... kalu kasting ikan apa yg mau bedal lure suma aku terima dengan hati yang suci...
sama juga ke laut... apa ikan makan pun aku layan saja... biarpun sekadar ikan pisang2... hehehehehehe...
tapi bila dapat yang besar tu kira bonus la... Wink
species tak penting..tarikan tuh yg penting..jom tariiik..

ko ni nak ikan ke nak pisang???? mana aci main ikan pisang2 plak...... clown

ke nak mancing kat kg pisang ni???
kat sana kan ada hantu mak limah..
toksah pegi lah.. buang karan je tu.
Very Happy Very Happy

mappeddo
Private
Private

Posts : 2
Join date : 21/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: SETTING MANCING SEKAP

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum