Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

View previous topic View next topic Go down

Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  Gemang on Mon Apr 18, 2011 6:40 pm

Ceritakan kejadian aneh atau mistik yang berlaku atau yang anda pernah dengar ketika memancing.
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  terubuk on Tue Apr 19, 2011 2:55 pm

Ini antara peristiwa aneh yang aku tak leh lupakan....

[You must be registered and logged in to see this image.]

Ianya terjadi pada malam kedua trip mancing di Mukah, Sarawak....
Lokasi memancing pula memakan masa 5 jam dari tanah daratan...
Keadaan laut pada malam itu agak tenang....

Kira-kira jam 2 pagi sayup-sayup kedengaran bunyi sampan dikayuh....
Tak lama rasanya selepas mendengar bunyi itu, sampan yang dikayuh
itu melintasi belakang bot yang mana aku da rakan ku memancing....

Aku dan rakan ku malas la nak amik kisah sangat...
Sebab biasa la nelayan berdayung untuk melepaskan jaring pada fikiranku....
Dalam masa beberapa saat pas tu sampan tersebut makin menjauhi kami berdua...

Tiba-tiba terpacul kata-kata dari mulut ku....
"Lajunya orang tu berdayung sampan ek?"

"Ko perasan tak? Bot tu tak da enjin... Kuatnya kudrat orang tu
berkayuh sampai ke sini... Laju pulak tu..." kata rakan ku.....




avatar
terubuk
Major
Major

Posts : 64
Join date : 14/04/2011
Location : Land of the Hornbill

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  Gemang on Tue Apr 19, 2011 3:46 pm

terubuk wrote:Ini antara peristiwa aneh yang aku tak leh lupakan....

[You must be registered and logged in to see this image.]

Ianya terjadi pada malam kedua trip mancing di Mukah, Sarawak....
Lokasi memancing pula memakan masa 5 jam dari tanah daratan...
Keadaan laut pada malam itu agak tenang....

Kira-kira jam 2 pagi sayup-sayup kedengaran bunyi sampan dikayuh....
Tak lama rasanya selepas mendengar bunyi itu, sampan yang dikayuh
itu melintasi belakang bot yang mana aku da rakan ku memancing....

Aku dan rakan ku malas la nak amik kisah sangat...
Sebab biasa la nelayan berdayung untuk melepaskan jaring pada fikiranku....
Dalam masa beberapa saat pas tu sampan tersebut makin menjauhi kami berdua...

Tiba-tiba terpacul kata-kata dari mulut ku....
"Lajunya orang tu berdayung sampan ek?"

"Ko perasan tak? Bot tu tak da enjin... Kuatnya kudrat orang tu
berkayuh sampai ke sini... Laju pulak tu..." kata rakan ku.....





errr....dia banyak minum kopi tongkat ali kot? silent
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  mayong on Tue Apr 19, 2011 5:11 pm

dia bawak belaan dia yg jadi enjin agaknya...
cuma nak share citer ni...
ipen tau lagi banyak kot...

Pulau Batu Hairan
RAMAI menganggap kewujudan Pulau Batu Hairan di perairan Pulau Banggi, kira-kira 65 kilometer ke timur laut Kudat, Sabah pada 14 April 1988 dan tenggelam pada 25 Februari 1990, sebagai batu terapung yang mempunyai keramat dan pembawa rezeki.

Misteri kewujudan dan kehilangan pulau yang dipercayai terhasil dari terumbu karang seluas 0.7 hektar dan berketinggian 3.1 meter itu hingga kini kekal menjadi tanda tanya.

Pulau sebesar padang bola sepak itu masih segar dalam ingatan penduduk Sabah, terutama yang pernah berkunjung ke tapak itu untuk melihat sendiri keistimewaannya.

Mengikut cerita penduduk Pulau Banggi, batu itu ditemui seorang nelayan yang tertidur dalam bot pada waktu malam dan sebaik tersedar, beliau hairan apabila menyedari botnya berada di sebuah pulau.

Lebih aneh, ratusan ikan terdampar berhampiran bot nelayan itu dan beliau bergegas pulang ke rumah untuk memaklumkan keadaan itu kepada penduduk kampung.

Penduduk Pulau Banggi menamakannya `Pulau Batu Hairan' kerana selama menangkap ikan di situ, mereka tidak pernah melihat pulau berkenaan dan keadaan sama diakui nelayan dari luar pulau terbabit.

Kewujudan pulau itu menjadi perbualan hangat, bukan saja di kedai kopi tetapi turut kedengaran di restoran hotel bertaraf lima bintang.

Ledakan berita itu mendorong segelintir peniaga yang mahu mengambil seketul batu pulau itu kerana mempercayai ia boleh membawa tuah.

Penduduk dari selatan Filipina terutama Mindanao turut berkunjung ke Pulau Batu Hairan sambil mendakwa pulau berkenaan hanyut dari negara mereka dan timbul di perairan Sabah.

Ada penduduk yang mengadakan kenduri kononnya untuk menolak bala dan acara pemujaan di pulau itu oleh penduduk Pulau Banggi dan Pulau Balambangan di Kudat serta Mindanao.

Seorang nelayan laut dalam berbangsa Cina dari Kudat yang hanya mahu dikenali sebagai Ah Lung, 50, mendakwa `diburu' penduduk setempat gara-gara mengambil seketul batu dari pulau berkenaan sebagai cendera mata.

"Penduduk setempat dan warga Mindanao sangat taksub dengan pulau itu sehingga menganggapnya pembawa rezeki dan penyelamat mereka jika berlaku bencana alam seperti ombak tinggi atau taufan.

"Saya terkejut apabila dikunjungi tiga lelaki tua yang mengaku sebagai pemilik pulau itu dan meminta saya memulangkan batu berkenaan.

"Saya tidak lepaskan batu yang di simpan kerana menganggap dakwaan mereka tidak logik," katanya ketika ditemui Berita Minggu di Kudat, barubaru ini.

Ah Lung mendakwa mengunjungi pulau itu tiga hari selepas ia ditemui dan sempat memacakkan bendera putih tertera nama `Pulau Ah Lung' tetapi bendera itu dibuang penduduk berhampiran.

Seorang peniaga dari Kudat, Poong Kim Chung, 62, mendakwa antara orang terawal menjejakkan kaki ke Pulau Batu Hairan, iaitu pada 29 April 1988 dan tidak dapat melupakan saat bersejarah itu.

"Saya rasa seolah-olah mengunjungi dunia lain kerana pulau terbabit baru wujud dan ketika itu ia diiktiraf sebagai pulau terbaru wujud di dunia.

"Saya masih ingat batu di pulau itu bagaikan membawa rezeki dan sejuk bila disentuh, malah amat menenangkan fikiran.

"Ada batu besar yang mempunyai tulisan mirip Jawi diambil penduduk setempat kerana menganggap pembawa tuah. Ia terpaksa diangkat lapan orang kerana terlalu berat," katanya yang turut menghulurkan gambar batu itu kepada penulis.

Kewujudan Pulau Batu Hairan berbeza dengan pulau lain di Sabah. Sebagai contoh, Pulau Tiga mempunyai sejarah geologi tersendiri dan timbul dari dasar laut berikutan gempa bumi di Mindanao pada 1897.

Kali terakhir letupan gunung berapi berlaku di Mindanao ialah pada 1941 dan boleh didengari bunyinya sejauh 160 kilometer (km), menyebabkan 30 hektar belukar di kawasan itu dipenuhi lumpur panas.

Jika Pulau Batu Hairan wujud kesan letusan gunung berapi di pulau itu, sudah pasti ia terbentuk sejak 65 tahun lalu berikutan kedudukannya berhampiran Mindanao.

Laporan geologi menunjukkan Pulau Tiga bermula daripada tiga letusan lumpur gunung berapi pada 21 September 1897 sehingga membentuk kon gunung berapi dengan ketinggian beberapa meter dari aras laut.

Ahli geologi British, John McManus dan Robert B Tate, yang menerbitkan hasil kajian mengenai Pulau Tiga dalam Geological Society of Malaysia Bulletin (1986), berkata lumpur dan batu terpancut keluar ke permukaan bumi dan membentuk kon dengan garis pusat kira-kira 20 meter.

Keadaan itu berbeza dengan Pulau Batu Hairan kerana kemunculannya hanya tiba-tiba dan selepas itu tenggelam semula, sedangkan Pulau Batu Tiga wujud hingga sekarang serta menjadi aset sektor pelancongan Sabah.

sumber : [You must be registered and logged in to see this link.]
avatar
mayong
Private
Private

Posts : 27
Join date : 15/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  Gemang on Tue Apr 19, 2011 7:00 pm

wauuu....benar2 aneh.....
Pulau tu dah ilang balik yer?
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  mayong on Tue Apr 19, 2011 10:47 pm

ha'ah la bang gemang...
hairan betul la pulau batu hairan tu
suka suki apek tu jer bg nama dia..
bro arlia83 kata tu mungkin ikan kuratang geligasi
avatar
mayong
Private
Private

Posts : 27
Join date : 15/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  arlia83 on Tue Apr 19, 2011 11:09 pm

aku cuma sampaikan ja pendapat orang tua kat kg
pasal benda tu tapi bukan kuratang gergasi. kalau ikut
pendapat orang tua kat kg, benda tu mungkin pari gergasi
yang mendamparkan diri tapi apasal sampai 2 tahun nak stay sana
ek? 3 malam cukup lah kan? hehehe..
apa pun tu dah kebesaran Allah. hanya Allah yang mengetahui
perkara sebenar.
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  speedhobbies on Thu Apr 21, 2011 3:29 pm

Heran betui bila aku turun dari bot untuk menyembang dgn member di bot sebelah...6 org lg yg dok atas bot boleh tak sedar aku tak dak masa bot nak bertolak...kalau bot tu bagak tak pa juga..ini bot ciput je...sebelah mana aku duduk sebelah situ la sengetnya....lagi hairan bila depa cari aku dalam umah enjin...padahai aku ni dah 1/8 dari saiz bot...huahahahahahahahaha...Seb baik leh tumpang bot len pi ketengah sebelum bot asal mai kutip balik ropa pelarian.... Exclamation Question Question Mad

speedhobbies
Private
Private

Posts : 1
Join date : 21/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  ipen on Thu Apr 21, 2011 3:32 pm

speedhobbies wrote:Heran betui bila aku turun dari bot untuk menyembang dgn member di bot sebelah...6 org lg yg dok atas bot boleh tak sedar aku tak dak masa bot nak bertolak...kalau bot tu bagak tak pa juga..ini bot ciput je...sebelah mana aku duduk sebelah situ la sengetnya....lagi hairan bila depa cari aku dalam umah enjin...padahai aku ni dah 1/8 dari saiz bot...huahahahahahahahaha...Seb baik leh tumpang bot len pi ketengah sebelum bot asal mai kutip balik ropa pelarian.... Exclamation Question Question Mad
LIKE!!!

ipen
Private
Private

Posts : 44
Join date : 14/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  Gemang on Thu Apr 21, 2011 4:27 pm

errr..mungkin time tu tetibe hang shrink jadi kecik....tu yg depa tak perasan hang tadak...dok besa tgk tembok berlin jalan jaaa......ehehehehehehehhehhe but, heran jugak....camna buleh tak sedaq?? Tentu ada perubahan pada berat bot bila hg turun kan?
avatar
Gemang
Corporal
Corporal

Posts : 94
Join date : 14/04/2011
Age : 43
Location : Blakang jamban umah ipen

View user profile

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  arlia83 on Thu Apr 21, 2011 4:29 pm

tak pun tu memang salah satu teknik nak kurangkan beban bot lah tu.
hehehe.. jimat petrol sikit. boleh jalan jauh.. Very Happy
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Peristiwa aneh atau mistik ketika memancing

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum