KANAI!!! WARGGHHH!!!

View previous topic View next topic Go down

KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  arlia83 on Mon May 16, 2011 8:10 am

Jarang benar aku luangkan masa dijeti sebelum bergerak dalam mana-mana trip yang aku lalui, hanya untuk menyiapkan perambut. Persediaan sebegitu sebenarnya boleh dilakukan di bot tapi kali ini, buruan kami bukanlah sebarangan ikan. Menggunakan peralatan kelas ringan bukan pilihan tapi hanya itu yang termampu. Lantaran itu, persiapan ditahap kemahiran perlu dititik beratkan. Ikatan perambut perlu diambil perhatian. Kami sering terdengar kes gewang pecah, tali meletup, drag tak berfungsi, joran kecundang, pemancing menggeletar dan banyak lagi tanda-tanda ketewasan pemancing yang ingin bertarik tali dengan samseng muara ini.

KANAI, TEMBARING, PANTAHAN, BORNEO BLACKBASS. Antara beberapa nama yang diberi untuk samseng ini. Di sini, aku suka menggunakan nama Kanai untuk ikan ini. Selama hampir dua tahun tiada khabar kedengaran kanai didaratkan dengan apa cara sekali pun di Sg Beruang. Hingga ada yang bertanya, 'masih ada kanai ka di kampung'? Namun berbeza pada tahun ini, ada beberapa kes kanai dijerat dengan pancing dasar hanya dari jeti! Malah, skala 13.5 kilo didaratkan dengan rawai juga kedengaran dari perbualan aku bersama rakan nelayan.
[You must be registered and logged in to see this image.]

[You must be registered and logged in to see this image.]

Antara kanai yang pernah tertewas oleh kaki pancing sebelum ini. Ini hanya bersaiz baby tapi cukup untuk merenjat adrenalin kita hingga ada yang terketar-ketar.

Lantaran inginkan pengalaman bertegur sapa dengan samseng muara ini, aku (Alphakilo), Mayong, Rosmady dan Nazri berhimpun di jeti pada hari yang dijanjikan. Aku meminta sedikit masa untuk menyiapkan perambut agar kesilapan kerana kecuaian tidak berlaku. Dengan senang hati, rakan lain mempersilakan sambil memerhati.

Selesai persiapan terakhir tersebut, kami bertolak. Air sudah hampir pasang maksimun. Tidak sesuai untuk aktiviti casting. Aku mencadangkan agar kami memulakan sesi pancingan dengan teknik trolling. Baru beberapa minit gewang berenang jauh di belakang bot, satu sambaran ringan merenjat. Pantas Nazri membalas sentap.

[You must be registered and logged in to see this image.]

Alu-alu kecil berjaya ditawan. Satu permulaan yang baik. Tuan punya alu-alu sirip hitam enggan berposing bersama hasil pertamanya. Mungkin sebab ikan tersebut bukan ikan sasaran. 'Tunggu ada kanai', jawabnya ketika diminta bergambar dengan ikan.

Selepas alu-alu sirip hitam didaratkan, ada beberapa sambaran lagi menyusul tapi berakhir dengan kemenangan ikan. Pergerakan kami diteruskan sehingga tengahari. Casting cuba dipraktikkan di tempat-tempat yang cantik tapi tiada sapaan. Aku mencadangkan kami berehat ditepi sungai yang teduh untuk menikmati bekalan makanan masing-masing.

'Arus surut masih kuat ni. Belum sesuai menunda gewang lagi' aku bersuara.

Yang lain turut bersetuju. Sebenarnya selain kami ada 4 bot lagi menjelajah sistem muara Sg Beruang dengan niat yang sama. Antara tekong yang terlibat adalah Sunal, Jas, Atong dan Din. Walaubagaimana pun bot kami adalah yang 100% menggunakan gewang.

Selepas berehat, kami memulakan tundaan sesi petang. Dengan kondisi arus yang semakin perlahan dan air yang cetek, aku percaya, gewang akan mudah melintasi kawasan jajahan sang kanai. Bila bot kami melintasi satu spot yang aku gemari, joran Rosmady melentur, manakala kekili aernoss aku pulak menjerit. Enjin dihentikan. Aku meminta dua pemancing lain lagi mengarau gewang mereka. Dua pancing bertegang urat dengan momentom bot yang dipacu perlahan oleh enjin 15 HP, lantaran gewang tersangkut dibatuan dasar. Tiba-tiba Mayong bersuara, 'Eh cam ada ikan lah pancing aku. Eh.. ikan!!' aksi sang ikan dilayan dengan agak terkejut. Mangsa merentap gewang ketika Mayong mengarau perlahan pancingnya. Mangsa berjaya didaratkan....

[You must be registered and logged in to see this image.]

Kanai pertama Mayong tahun ini dan kanai keduanya dilubuk yang sama. Senyuman lebar bila berjaya renew lesen kanai. Mungkin bagi sesetengah pemancing, kanai tersebut kecil sahaja tapi itu bukan persoalannya. Kanai adalah antara ikan yang sukar dicari. Tahniah Mayong..

[You must be registered and logged in to see this image.]
Selain dari nama-nama tekong yang disebutkan diatas, ada juga bot lain yang mencuba nasib. Tekong dalam gambar di atas kami gelar sebagai Kanai Master lantaran menewaskan tidak kurang dari 5 ekor kanai dalam tempoh 3 hari!

Bila berselisih dengan bot Sunal, aku bertanya kabar. Sunal dengan pantas merapati kami dan terus memperlihatkan hasil yang mereka perolehi. Seekor kanai bersaiz mencabar dan seronok ditentang sudah ditawan. Kami rasa teruja dan jeles.

[You must be registered and logged in to see this image.]

Lihatlah aksi Sunal ketika diminta posing dengan kanainya. Menariknya, gewang yang menjerat kanai ini dan kanai Mayong bukan lah halco tapi hanya hinomiya. Entah apa kelebihan gewang cap ayam tersebut.

Sesi petang diteruskan demi memburu ikan impian bersaiz mencabar. Takkan nak naik curut ja. Sesekali nak juga melihat kepala lutut rakan terketar-ketar dihenjut kanai perkasa..

[You must be registered and logged in to see this image.]
Gambar ni no komen lah. Malas nak cakap dah sebab aku dah la langsung tak kena sambar, gewang putus pulak tu sangkut. Pedih mata sendiri lah tengok aksi rakan-rakan.. hehehe..

[You must be registered and logged in to see this image.]
Aksi terakhir Rosemady pada lewat petang. Drag kekili terus tertekan melayan pecutan gila dari hujung tali. Kemuncak pertarungan ini menyaksikan ketewasan sang pemancing. Ditambah lagi malang bila ianya satu ketewasan yang merugikan lantaran gewang halco sorcerer istimewa beliau menjadi korban. Maka tamat lah sesi troling sepanjang hari kami pada trip tersebut. Kami tiba di jeti kira-kira jam 5 setengah petang.
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  terubuk on Mon May 16, 2011 8:47 pm

WARGGGHHHH!!!!!!!!!!!!!!

TAHNIAH!!!!!!!!!!!!!

WAARRRRGGGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ARRGHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!! Evil or Very Mad
avatar
terubuk
Major
Major

Posts : 64
Join date : 14/04/2011
Location : Land of the Hornbill

View user profile

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  izad84 on Mon May 16, 2011 11:27 pm

perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....tahniAH...............tubuk.......warghhhhhhhhhhhh...kumpau jer kiter dua nie pehal...???hehehehe Very Happy

izad84
Private
Private

Posts : 2
Join date : 16/05/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  arlia83 on Mon May 16, 2011 11:35 pm

terubuk wrote:WARGGGHHHH!!!!!!!!!!!!!!

TAHNIAH!!!!!!!!!!!!!

WAARRRRGGGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ARRGHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!! Evil or Very Mad
sebenaryaa.. aku pun kumpau.. waarrggghhhhh!!!!!!!!
durang ja tu yang tarik ikan.. aku tinggal tengok je lah..
waarrrggghhh... lagi tensen.. Sad
avatar
arlia83
Major
Major

Posts : 58
Join date : 14/04/2011
Age : 39
Location : ulu sg beruang

View user profile http://tembaring.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  RooSTa_CaSTeR on Tue May 17, 2011 10:51 pm

WARGHHHHHHHHHHH.... WAH WAH WAHHHHH...
arlia pun kumpau jgk? mcm la tak biasa.. Twisted Evil Very Happy Very Happy

_________________
Biar hidup menipu ikan, jangan hidup menipu orang....[You must be registered and logged in to see this image.]
avatar
RooSTa_CaSTeR
Major
Major

Posts : 31
Join date : 14/04/2011
Age : 52
Location : KePaLa BaTaS SBG PRai uTaRa

View user profile

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  mayong on Wed May 18, 2011 2:04 pm

ada kat sini jugak rupanya report kanai ni
avatar
mayong
Private
Private

Posts : 27
Join date : 15/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  ipen on Wed May 18, 2011 3:00 pm

cuba share sikit setup korang utk pancingan kanai ni... hehehehehe...

ipen
Private
Private

Posts : 44
Join date : 14/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  terubuk on Wed May 18, 2011 6:21 pm

RooSTa_CaSTeR wrote:WARGHHHHHHHHHHH.... WAH WAH WAHHHHH...
arlia pun kumpau jgk? mcm la tak biasa.. Twisted Evil Very Happy Very Happy

Like.... Laughing
avatar
terubuk
Major
Major

Posts : 64
Join date : 14/04/2011
Location : Land of the Hornbill

View user profile

Back to top Go down

Re: KANAI!!! WARGGHHH!!!

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum