bom sungai...

View previous topic View next topic Go down

bom sungai...

Post  mabuklaut on Mon Nov 07, 2011 4:00 pm

salam,
sy nak kongsi cite skit. ade la 1 port jeram kat area bentong ni. dgr cite ikan tengas n sebarau besar2 tp mbr mengilat x dapat. sy pun nak try cube kot2 blh tangkap ikan tu. time g tu, ade indon tgah melepak tepi sungai. so, dgn sdikit ramah sy pun tye la indon tu "wak, x mancing ke? byk x ikan kat sni?"
indon tu jawab,"dlu byak la abg, bsar2 ikan sni. tp baru2 ni org asli bom ikan kat sni. sekor ikan pun ssh nak makan pancing".
hek..eleee... ape la tamak sgt org skrg nak cri makan. habis ikan2 kat situ d'kerjakannye. mmg la sungai tu kat area kampung dieorg tp cara tu x betul. abis populasi ikan kat situ.
pastu pegi kat satu area tasik kecil kat situ. dlu byk haruan n toman besar2 org mancing. tp org cina ckp bape bulan yg lepas ade kilang buang sisa toksik smpai byk ikan yg brenang terbalik kat situ.adui..pening...
skrg ni t'pakse g kwsn yg jauh2 utk merase ikan besar2. x penah lg sy dpt ikan lebih dr 800g. malang betul..
org skrg ni byk buat cara mudah utk dpt ikan tp x pikir kesan akan dtg. kalo jmpe depan2 mmg kne baling batu la mamat tu. harap2 pada masa akan dtg bende ni x jadi lg coz kesian la nasib2 pemancing mcm sy ni. tah2 esk anak2 kite mancing ikan "gapi" je..
avatar
mabuklaut
Private
Private

Posts : 2
Join date : 05/11/2011
Location : bentong, pahang

View user profile

Back to top Go down

Re: bom sungai...

Post  terubuk on Wed Dec 07, 2011 7:31 am

Sikap sebegitu la yang menyebabkan kepupusan ikan tempatan....
Jadi sekarang ni kebanyakan lubuk asal telah didiami oleh spesis pendatang....
Ianya amat menyedihkan....

Penguatkuasaan?
Kalo kat Malaysia ni pihak yang betul2 bertanggungjawab kurang memainkan peranan...
semuanya nak aju kepada pihak Polis untuk tindakan walhal pihak tersebut mempunyai
kuasa untuk mengambil tindakan....

Masih terikut dengan ajaran lagu "Bangau owh Bangau" agaknya...
Menunding jari pada orang lain sekiranya ada persoalan/tugasan yang diberikan....
avatar
terubuk
Major
Major

Posts : 64
Join date : 14/04/2011
Location : Land of the Hornbill

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum